Grieks leren, sporten, Thanksgiving & Elfie - Reisverslag uit Stamford, Verenigde Staten van Michelle Eijk - WaarBenJij.nu Grieks leren, sporten, Thanksgiving & Elfie - Reisverslag uit Stamford, Verenigde Staten van Michelle Eijk - WaarBenJij.nu

Grieks leren, sporten, Thanksgiving & Elfie

Blijf op de hoogte en volg Michelle

11 December 2016 | Verenigde Staten, Stamford

Hi everyone!

Gisteren was het alweer de tiende van de maand en dat deed mij beseffen dat ik al twee (!) maanden in de States ben! Deze maand zat ik bij mijn nieuwe familie in Stamford in de staat Connecticut. Ik zal jullie in deze blog vertellen wat ik de afgelopen maand gedaan heb.

Ik kwam op vrijdagmiddag 11 november aan bij mijn nieuwe familie. Deze middag, het weekend en de eerste week stonden vooral in het teken van al mijn taken leren kennen. De moeder uit het gezin was net geopereerd aan haar been waardoor ze niet naar haar werk kon en vanuit huis werkte. Voor mij was dat erg fijn omdat zij mij nog veel kon laten zien tijdens de eerste week. Het is een erg drukke en actieve familie waar ik nu in zit. Vooral de kids, Luke (7) en Alexandra (12) hebben na school tal van activiteiten. Luke doet aan icehockey (3x per week), parisi (2x per week), karate (2x per week), drumles (1x per week) en hij gaat naar Griekse les (2x per week). De moedertaal van de ouders is namelijk Grieks, omdat de beide opa’s en oma’s Grieks zijn, maar de ouders van de kinderen zijn hier wel geboren. Ze leerden Engels op school waardoor ze beide talen vloeiend spreken. Bijna elke vrijdag gaan de kids naar hun opa en oma om daar te eten en waar zij hun Grieks oefenen en waar Luke zijn huiswerk maakt. Vorige vrijdag heb ik meegegeten bij hun thuis. De opa’s en oma’s spreken beperkt Engels en zij proberen mij wat Griekse woorden bij te leren, haha. Wat een bijzondere taal is dat! Alexandra gaat niet meer naar Griekse school omdat zij dit al heeft afgerond, maar zij wilt hier wel examen in doen dus is het belangrijk om het te blijven oefenen. Alexandra doet aan synchroon zwemmen (3x per week), dans (1x per week) en gitaarles (1 keer per week). Op zondag gaan de kids naar de kerk en zondagschool. In dit gezin heb ik ongeveer dezelfde werktijden als hiervoor. Ik werk van ’s ochtends 6:15 tot 9 uur en in de middag werk ik van 12.00 (op woensdagen) of 2:30 of 3.30 tot een uur of 8 wanneer de ouders thuis zijn van hun werk in NYC. Ik maak de kinderen wakker, maak ontbijt, zorg dat zij klaar zijn om naar school te gaan en ik breng hen naar school met de auto, dit is ongeveer 20 minuutjes rijden. Wanneer ik thuis kom van hen naar school brengen zorg ik dat het huis netjes is en doe ik de was op dinsdag en vrijdag. In de middag maak ik een snack voor hen voor na school, haal ik hen op of wacht ik tot ze thuis komen met de schoolbus, breng ik hun naar hun activiteiten (soms wel twee per kind op één dag) en andere afspraken (deze week moesten ze bijvoorbeeld naar de tandarts) en zorg voor het avondeten. Na het avondeten is er vaak pas tijd voor huiswerk. Alexandra zit soms avonden tot 12 uur in de avond huiswerk te maken. Het is zo ongelofelijk veel! Luke heeft ook elke dag huiswerk dat ongeveer een halfuur in beslag neemt en hierna moet hij eigenlijk al gelijk naar bed. Heel soms is er tijd voor wat ontspanning. Gelukkig vinden de kids alle activiteiten super leuk! Luke wilt zelfs nog Football erbij gaan doen, haha!

Zoals jullie konden lezen heb ik overdag vrij van 9 tot 2.30 (soms tot 3.30 en op woensdag tot 12). Ik heb dan een eigen auto ter beschikking om te gaan waar ik wil. Ik ga vaak naar de shoppingmall om te ontbijten, wat te drinken of te lunchen met andere au pairs en/of om te winkelen. Sinds twee weken heb ik een abonnement bij de sportschool LA Fitness. Ze hebben onwijs veel faciliteiten en leuke lessen waar ik dus ook vaak overdag naar toe ga. Ik hoor van veel au pairs dat ze kilo’s zijn aangekomen. In het eten hier zit heel veel extra suiker en alles wordt heel vet bereid… Dus ik heb voorzorgsmaatregelen genomen, haha! Elke maandag avond is er een au pair meeting in de Starbucks in Stamford en eens per maand wordt er iets leuks georganiseerd in het weekend. Toevallig is deze maandelijkse meeting dit weekend! We gaan een kerstfilm kijken, pizza eten als lunch en daarna elkaar kerstcadeaus geven. Echt onwijs leuk dat er zoveel dingen georganiseerd worden! Hierdoor heb ik al veel leuke au pairs ontmoet!

De weekenden ben ik vrij en deze maand heb ik weer erg leuke dingen gedaan! Het eerste weekend ben ik op zondag naar NYC gegaan met twee andere au pairs uit Engeland. Dit was kort na de verkiezingen dus er hing een gekke sfeer in de stad! Er liepen veel mensen rond bij de Trump Building en zij waren aan het protesteren. Overal was politie. Gek om mee te maken. Ik heb in de Radio City Music Hall de Christmas Spectaculair Show gezien met de Rocketts. Dit was een welkomscadeau van mijn hostfamily, super leuk! Het volgende weekend ben ik vrijdagavond naar de bioscoop gegaan. Ik was alleen zo moe van het vroege opstaan de hele week en alle nieuwe indrukken en informatie weer, dat ik in slaap viel.. haha. Die zaterdag heb ik tijd doorgebracht met de fam en had ik afgesproken met een meisje uit Brazilië, zij heeft mij wat leuke hotspots en de shopping mall laten zien en we hebben frozen yoghurt gegeten. Die zondag was de zondag voor Thanksgiving en toen was er een parade in Stamford, dat is een van de grootsten van het land. Tijdens de Thanksgiving parade zijn er altijd mega grote balonnen van allerlei cartoons te zien, maar helaas waaide het hier te hard voor :'(. De rest van de parade was gelukkig ook wel leuk om te zien. Ik heb deze dag veel vrienden van de familie ontmoet en na de parade zijn we uit eten gegaan. Terwijl ik nog vol zat van de lunch en alle hapjes tijdens het kijken naar de parade (we keken naar de parade vanuit een kantoor van vrienden van het gezin, lekker warm en goed uitzicht;)) zaten we om 3 uur ’s middags aan pizza’s... ‘’Ja, dit is wat wij Amerikanen doen, we eten de hele dag door. Dit is nog niks vergeleken bij Thanksgiving en Kerstmis.’’ Mensen die mij kennen weten dat ik een aardige eter ben, ik lust alles en heb nauwelijks een rem, maar die dag kon ik echt geen eten meer zien!
Die donderdag, 24 november, was het Thanksgiving. De avond ervoor en de hele ochtend waren wij met z’n vijven druk bezig om alles klaar te maken voor het Thanksgiving diner bij ons thuis. Ongeveer 25 goede vrienden en familie kwamen langs! Al het eten was zelf gemaakt en uiteraard stond er kalkoen op het menu.. Dat arme beest! Ik heb van dichtbij gezien hoe die wordt klaagemaakt, van het eruit halen van de ingewanden tot het vullen van de kalkoen… over dat vullen gesproken. Ik dacht dat die groenten erin bij het gerecht hoorden, maar nadat de kalkoen uit de oven komt worden hij leeggegooid! Dat was alleen voor de smaak. Mijn hostdad dacht dat ik na het zien van alles nu vast wel trek zou hebben in kalkoen. Hoe kon ik nou Thanksgiving vieren zonder een stuk overheerlijke ‘Turkey’? Haha, goed geprobeerd, maar ik ben echt niet om te praten. Tijdens het diner wilde ik allerlei gerechten uitproberen! De opa en oma hadden wat Griekse gerechten gemaakt en er waren tal van typische Thanksgiving gerechten. En tot slot super veel toetjes, zoals uiteraard pumpkin pie, applepie, pumpkinbread en carrotcake! Aan het einde van deze avond had ik zo’n buikpijn. Ik weet zeker dat ik veel te veel gegeten had, maar het was het waard. De dag erna op vrijdag was het ‘Black Friday’. Ik wilde eerst gaan shoppen op deze dag, maar ik werd gewaarschuwd dat het echt zo druk is dat je je kont niet kunt keren en dat er zelfs doden vallen. Ik besloot dat mijn leven mij toch wel iets meer waard was dan een beetje korting en ik had tenslotte niet echt iets in gedachten dat ik wilde kopen. Daarnaast vond ik het veel te leuk om thuis te blijven en te helpen met de kerstboom! Hun traditie is dat zij elk jaar de dag na Thanksgiving de kerstboom optuigen, de stockings aan de schoorsteen hangen en het huis versieren met andere kerstdecoratie. Na Thanksgiving is iedereen en alles helemaal in de kerstsfeer! Zo gezellig. Dit heb ik zondag 27 november ook gezien in New York City. De bekende grote kerstboom bij Rockefeller Center stond er al en het plein is prachtig versierd met lichtjes en engelen. Je verveelt je geen moment als je door de straten loopt, want alle etalages van winkels zijn een feestje om naar te kijken. Het was deze dag heerlijk weer om een wandeling door central park te doen.
Het volgende weekend ben ik weer naar NYC gegaan met een vriendinnetje die ik bij de oriëntatie heb leren kennen. We zijn samen naar een voorstelling ‘Mother Africa’ gegaan in het New Victory Theater. Dit was zooooo gaaf! Het was een show vol dans, zang en Afrikaanse muziek en allerlei acrobatische trucs uitgevoerd door mensen uit Tanzania. Vorig jaar ben ik natuurlijk voor anderhalve maand in Uganda geweest, dus ik herkende veel uit de voorstelling van het echte leven daar. Na de voorstelling zijn we naar de Brooklyn Brigde gegaan en hebben we door Williamsburg in Brooklyn gelopen. Er zijn hier veel second handshops en het is erg gezellig met allemaal cafetjes en restaurantjes. De stad is zo mooi versierd in de aanloop naar kerst! Erg gezellig! Na weer een leuke maar ook vermoeiende dag, omdat je op een dag in de stad ongeveer 10 km loopt, ben ik weer naar huis gegaan.

Dit weekend ben ik op vrijdagavond uit eten gegaan en zaterdag ben ik gaan sporten en heb ik ‘s avonds wat uurtjes opgepast, wanneer ik mooi te tijd vond om dit te typen terwijl zij een film keken! Nu is de site waarbenjij.nu in onderhoud dus is het zondag 11 december als ik de blog plaats! Morgen heb ik dus de au pair meeting en hierna ga ik met de kids gingerbread houses maken en versieren. Typisch Amerikaans en een heerlijk, letterlijk, vooruitzicht! Een groot onderdeel van het au pair programma is de cultuuroverdracht. Het is erg leuk om de tradities van andere culturen en landen mee te maken. Ik maak dit mee in het gezin, maar ik praat ook over gewoontes en tradities met andere au pairs van over de hele wereld! Ik en de kids hebben een adventskalender op onze kamer gekregen. Het is een hele mooie, gemaakt van hout met een kerstplaat erop. Deze heeft de vorige au pair, die uit Oostenrijk komt, vorig jaar gegeven en nu hebben zij deze Oostenrijkse traditie over genomen. De ouders hebben hem gevuld met allemaal lekkers en kleine cadeautjes. Erg leuk! Daarnaast hebben zij hun eigen traditie rond kerst: vanaf 1 december komt Elfie weer in huis. Elfie is hun 'Elf on the shelf' en het is een hulpje van de Kerstman. De elf komt tot de kerst in huis wonen en let op de kinderen. Als zij zich goed gedragen zal ze rond middernacht naar de noordpool gaan om Santa te vertellen dat zij zich goed gedragen hebben. Zijn de kinderen niet goed geweest, dan hoeft Elfie niet naar de noordpool. De volgende ochtend weten de kids of zij zich goed gedragen hebben of niet, want als Elfie op de zelfde plek zit is ze niet naar de noordpool geweest en als zij verplaatst is, betekent dat dat zij gisteren lief waren ;) Luke vindt dit echt nog heel spannend en leuk! Elke dag springt hij zijn bed uit om zijn adventskalender te openen en om vervolgens Elfie te zoeken. Erg handig voor mij, want normaal is hij moeilijk zijn bed uit te krijgen, haha! De weekend kwam ook de oude nanny die ruim vier jaar in het gezin heeft gewerkt, langs. Zij komt uit Engeland en nam ook haar kersttraditie mee: Crackers! Het ziet eruit als een grote toffee van karton en je moet aan de twee uiteinden trekken. Dan komt er een cadeautje uit en een kroon die zij dragen tijdens het kerstdiner. Uiteraard deel ik ook onze Nederlandse tradities. Op 5 december is Sinterklaas langs gekomen en heeft een cadeautje en gedicht in hun schoen achtergelaten. Ik heb daarnaast wat lekkers van thedutchstore.com besteld, zoals kruidnoten, pepernoten, chocolade letters, stroopwafels en dropjes om wat van onze lekkernijen de laten proeven. De ingrediënten stonden niet op de site vermeld en toen het binnen kwam zag ik dat alles gemaakt is in dezelfde fabriek als waar noten worden verwerkt. Beide kids zijn heel erg allergisch voor noten, pinda's, zaden en Luke is ook allergisch voor eieren en hij was allergisch voor melk, maar daar is hij nu overheen gegroeid. We moeten hier dus erg voorzichtig mee zijn en zij kunnen het daardoor niet proeven :( Unfortunately peanutbutter.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en mijn foto’s te zien! Ik ga proberen om volgende maand weer alles vast te leggen. Dan zullen jullie lezen over hoe het was om Kerstmis te vieren in een Amerikaanse/Griekse familie in Houston (Texas!!) en hoe mijn New Years Eve was…

See y’all later!

  • 12 December 2016 - 23:36

    Nicki Van Eijck:

    Hoi Mies.
    Wat maak jij ontzettend veel mee daar. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Ik kan me voorstellen dat je tijdens de film in de bioscoop in slaap bent getallen. Wat een actieve familie. Leuk van die pa dat hij je kalkoen wilde laten proeven. Ik wist trouwens ook niet dat al die vulling er weer uit werd gehaald. Ben blij dat ze dat niet doen met mijn pizza calzone.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

-

Actief sinds 08 Sept. 2015
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 111476

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2016 - 01 November 2017

Au Pair in the USA

17 September 2015 - 29 Oktober 2015

Onderwijs in Oeganda

Landen bezocht: